Een leven lang ontwikkelen volwassenen

Onder de programmalijn ‘Een leven lang ontwikkelen - Taal en digitale vaardigheden volwassenen’ vallen onder meer het nieuw opgezette Oefenplein waar inwoners zowel met hun taalvragen als met hun digitale vragen terecht kunnen, de digitale inloopspreekuren en het Informatiepunt Digitale Overheid.

Digitale hulp

In 2023 is gestart met het Oefenplein. Hier kunnen inwoners terecht met al hun digitale vragen. Het eerste Oefenplein is begin 2023 gestart in de Bibliotheek Maarssenbroek en in oktober is ook in de Bibliotheek Mijdrecht een Oefenplein gestart.
Tegelijk met de start van het Oefenplein in Mijdrecht werd de samenwerking met de ambassadeurs van SeniorWeb DRV officieel vastgelegd. Hiermee is de band tussen de Bibliotheek en SeniorWeb verder verstevigd. Bij deze feestelijke bijeenkomst waren Wethouder Cees van Uden en burgemeester Maarten Divendal aanwezig.

Iedere week zitten de deskundige vrijwilligers klaar om vragen te beantwoorden en hulp te bieden aan alle inwoners die met vragen komen. De inwoners die helemaal geen ervaring hebben met een computer kunnen de cursus Klik & Tik volgen.
Daarnaast biedt Stichtse Vecht Computer Café (SCC) en SeniorWeb DRV hulp in de vorm van inloopspreekuren, workshops of privéhulp.

Dat deze dienstverlening aan een duidelijke behoefte voorziet zien wij aan het aantal deelnames en bezoekers, wat in 2023 met bijna 40% is toegenomen.

De Ronde Venen Stichtse Vecht
Oefenplein 15 bezoekers 69 bezoekers
Klik & Tik 132 deelnames 119 deelnames
Inloopspreekuur 191 bezoekers 280 bezoekers

Informatiepunt Digitale Overheid

Het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) is niet meer weg te denken uit de Bibliotheek. Bij het IDO kunnen mensen terecht met al hun vragen over de digitale overheid. Van het aanvragen van huurtoeslagen of zorgtoeslag tot het regelen van de AOW of het verlengen van het rijbewijs. De meeste vragen gaan over het aanvragen of gebruiken van het DigiD.

Ook vragen over hulp bij belastingaangifte en hulp bij Gezondheidsverklaringen zijn veelvuldig gesteld. Ruim een kwart van de vragen hebben betrekking op de Belastingdienst. Iets minder dan een kwart van de vragen hebben betrekking op de Gemeente.

De inwoners kunnen in elke vestiging terecht met hun vragen over de digitale overheid. Daarnaast is de Bibliotheek in 2023 begonnen met spreekuren in de vestigingen Maarssenbroek en Maarssenbroek en later in het jaar in Breukelen. Hier kunnen mensen terecht met ingewikkeldere vragen. De medewerkers hebben op het spreekuur langer de tijd om deze inwoners te helpen.

Afgelopen jaar zijn er 233 vragen gesteld aan het IDO; 40% meer dan in 2022.

Aantal IDO-vragen gesteld
De Ronde Venen 84 vragen
Stichtse Vecht 155 vragen

Meest gestelde vragen:
1. Hulp bij DigiD-zaken
2. Hulp bij belastingzaken
2. Hulp bij gemeentelijke regelingen
3. Hulp bij regelen gezondheidsverklaring voor verlengen van het rijbewijs
4. Hulp bij vragen over laptop/tablet/smartphone

Inwoners die aangaven hun digitale vaardigheden te willen verbeteren zijn toegeleid naar de volgende cursussen of leermiddelen:
- Cursus Klik & Tik
- Oefenen.nl
- Steffie
- App digihandiger
- Werk-portal
- Digisnacks

Doorverwijzen
Veel vragen kan de Bibliotheek zelf beantwoorden. Maar er zijn ook vragen waarbij de Bibliotheek moet doorverwijzen. Bijvoorbeeld omdat het privacygevoelige vragen zijn over DigiD, waar de Bibliotheekmedewerkers niet gerechtigd zijn bij te helpen. Zo kan de Bibliotheek wel helpen bij het aanvragen van het DigiD, maar op het moment dat de klant naar ‘mijn omgeving’ moet, is de Bibliotheek niet gerechtigd verder te
helpen. In dat geval wordt de klant doorverwezen naar een van de samenwerkingspartners, zoals Servicepunt De Ronde Venen, MOmenz in Stichtse Vecht, Belastingdienst of de vakbond.
Ook wordt er doorverwezen naar diensten binnen de Bibliotheek, zoals het Oefenplein, de inloopspreekuren of de cursus Klik & Tik.

CIP
Iedere dinsdagmiddag is er een inloopspreekuur van het Centraal Informatie Punt (CIP) in de Bibliotheek Maarssenbroek. Een adviseur van MOmenz is in de Bibliotheek aanwezig om vragen te beantwoorden op het gebied van Wonen, Vervoer, Welzijn, Zorg en Financiën.
Aan het begin van het jaar is het CIP een langere periode gestopt in verband met
veiligheidsredenen.
Aantal bezoekers CIP: 46

Taalhulp

Taalhulp wordt geboden vanuit de DigiTaalhuizen. In Stichtse Vecht wordt samengewerkt met MOmenz, in De Ronde Venen met Tympaan-De Baat. De gemeente Stichtse Vecht en de gemeente De Ronde Venen zijn opdrachtgever.

Beide DigiTaalhuizen zijn in 2023 gecertificeerd. Hiermee voldoen we aan de kwaliteitseisen die gesteld worden aan Taalhuizen en daarnaast hebben we aanbevelingen gekregen om de dienstverlening verder te verbeteren.

Aanmeldingen / intakes
De Bibliotheek is het centrale aanmeldpunt voor inwoners met een taalvraag en voor professionals die cliënten doorverwijzen. Om de route van aanmelden en de daaropvolgende intakegesprekken laagdrempeliger te maken is in oktober 2023 gestart met een taalinloopspreekuur in Mijdrecht en Maarssenbroek. Iedereen met een taalvraag kan binnenlopen en krijgt meteen een intakegesprek.
Er zijn diverse redenen waarom mensen zich aanmelden: om een baan te vinden, een opleiding te kunnen volgen, contact te maken met buren, in winkels te kunnen praten, voor opvoeding en voor een gesprek met de leerkracht van je kind.

Het aantal intakes is met 10% gegroeid ten opzichte van 2022.

Aanmeldingen Intakes Doorverwijzingen
De Ronde Venen 87 aanmeldingen 73 intakes 76 dooverwijzingen
Stichtse Vecht 148 aanmeldingen 84 intakes 78 doorverwijzingen

Omdat er behoefte is aan laagdrempelige plekken om te oefenen met Nederlands spreken zijn taalcafé’s gestart in Abcoude, Loenen, Maarssenbroek, Mijdrecht en in Breukelen (niet in de Bibliotheek). De uitvoering van de taalcafé’s wordt gedaan door onze DigiTaalhuis-partners.
Deelnemers in Stichtse Vecht krijgen na afloop van een traject een vragenlijst. Uit de antwoorden blijkt dat men na afloop van de taallessen meer zelfvertrouwen heeft om Nederlands te spreken: 88% durft om hulp te vragen in het Nederlands, 71% ontmoet meer mensen, 94% gaat zelf naar afspraken, 82% kan whatsappen in het Nederlands, 94% kan zelf een brief lezen in het Nederlands.

Partners

Zowel in De Ronde Venen als in Stichtse Vecht hebben we contacten gelegd met wijkmanagers in de gezondheidszorg. We hebben met hen gesproken over laaggeletterdheid en over lage digitale vaardigheden, en de gevolgen hiervan voor de zorgvraag. Samen met Pharos hebben we in november een webinar georganiseerd over ‘Digitalisering en patiënten met lage gezondheidsvaardigheden’. Er waren ongeveer tien zorgprofessionals die zich bewust werden van de relatie tussen laaggeletterdheid en gezondheid.

In elk geval één gezondheidscentrum uit Stichtse Vecht heeft aangegeven in 2024 samen met de Bibliotheek dit onderwerp op de kaart te zetten. In oktober heeft hierover een eerste overleg plaats gevonden.