De veranderingen gaan door

De maatschappelijke opgaven en de groter wordende vraag naar hulp en ondersteuning aan de ene kant en de jarenlange druk op de financiën door het achterblijven van subsidies aan de andere kant, maakten dat de Bibliotheek een lastige keuze moest maken. Eind 2022 heeft de Bibliotheek AVV daarom een omvorming ondergaan.

De toenemende vraag vanuit en behoefte op het gebied van jeugd en sociaal domein leidt tot uitbreiding van de diensten en dienstverlening op dit gebied. Door het achterblijven van de subsidies was Bibliotheek AVV genoodzaakt om de openingsuren, met professionele medewerkers, in een aantal vestigingen flink terug te brengen.

Verandering 2022 vertaalt zich door in 2023

In 2023 was er opnieuw een stijging in deelname aan programmering.
Er zijn meer (voor)scholen die diensten afnemen van de Bibliotheek. In De Ronde Venen nemen, mede door ondersteuning met gemeentelijke doelsubsidie, 7 peuterzalen deel aan de meerjarige samenwerking Boekstart in de kinderopvang.
De Bibliotheek op school, een meerjarige samenwerking tussen Bibliotheek en basisscholen, kent een groei naar 21 scholen; 10 scholen in De Ronde Venen (een toename van 5 scholen t.o.v. 2022) en 11 scholen in Stichtse Vecht (een afname van 1 school). Beide gemeenten hebben de Bibliotheek op school in 2023 financieel ondersteunt met gelden vanuit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO-gelden).

In 2023 was er ook een groei van meer dan 10% bij de dienstverlening Basisvaardigheden (taal-, digitaal en gezondheidsvaardigheden) en het Informatiepunt Digitale Overheid. Ruim 10% meer inwoners deden een beroep op deze dienstverlening.

Daarentegen zijn leden duidelijk niet blij met de vermindering van openingstijden.
Het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek laat zien dat de Net Promotor Score (NPS) het afgelopen jaar fors is gedaald, van 40 punten in 2021 en 35 punten in 2022 naar 20 punten vorig jaar. Landelijk is de score 44 punten.

Bijna alle onderdelen scoren lager, waarbij het onderdeel openingstijden er negatief uitspringt. Van 70% tevreden klanten in 2021 naar 39% vorig jaar. Landelijk is 83% van de klanten tevreden over de openingstijden. Ook de tevredenheid over activiteiten is significant gedaald, van 66% in 2021 naar 53% vorig jaar.
Klanten geven ook in een persoonlijke reactie aan wat hun klachten zijn:
“Deze bibliotheek heeft haar openingstijden veranderd en het lijkt nu wel een sterfhuisconstructie. Alsof ze van plan zijn deze vestiging op te heffen.”
“Veel te weinig open, maar 3x3 uurtjes in de week en dan nog maandag, dinsdag en vrijdagmiddag. Graag vaker open.”

Aan de andere kant zijn er ook klanten die begrip hebben voor de verminderde openingstijden:
“Het is een kleine bibliotheek die geleid wordt door met name vrijwilligers. Fijne sfeer. Ben heel blij dat de bibliotheek door de vrijwilligers nog kan blijven.”
De tevredenheid over de medewerkers is nog altijd hoog: 85% is tevreden, landelijk is dit 89%: “Dichtbij en vriendelijke medewerkers.”