Vrijwilliger Taalhuis

Na mijn pensioen wilde ik graag vrijwilligerswerk gaan doen. Als lid van de Bibliotheek zag ik vaak taalkoppels zitten. Dat leek me leuk, dus heb ik me opgegeven voor taalcoach. Inmiddels doe ik het alweer een aantal jaar met veel plezier. Ik oefen elke week 1 op 1, een jaar lang.

Meestal wacht ik bij de ingang van de Bibliotheek tot de anderstalige mevrouw die ik nu begeleid, aan komt lopen. Dan zoeken we eerst een rustig plekje. We beginnen het gesprek altijd met een praatje, over het weer of over hoe het thuis gaat. Soms neemt ze iets mee wat ze niet snapt, bijvoorbeeld een brief waarbij ik haar dan kan helpen. Samen buigen we ons over de moeilijke woorden.

Ook oefenen we vaak met een thema dat ik van tevoren heb voorbereid. Soms pakken we een leesboekje uit de Taalhuiskast en laat ik haar voorlezen of doen we een spelletje. Dat zorgt voor afwisseling. Zij leert de taal en ik leer weer dingen van haar. We hebben veel plezier samen.

Ook taalvrijwilliger worden? Vul dit formulier in

Of kijk hier voor de huidige vacatures